Att hyra kontra att äga en webbplats – Småföretagsöverväganden
Att hyra kontra att äga en webbplats är ett viktigt beslut för småföretag när de bestämmer sig för att börja eller ändra sin webbmarknadsföring. Här tar vi upp för- och nackdelar med webbplatsägande och leasingalternativ.
För småföretagaren är det ofta ett lockande förslag att hyra en webbplats.
- Hyra kräver vanligtvis endast en liten månadsavgift istället för en högre avgift i förväg. Detta ses som ett sätt att spara kapital, särskilt för nya företag eller företag som vill sälja till nya ägare på kort sikt.
- Ändringar och uppdateringar av den hyrda hemsidan ingår ofta i månadsavgiften.
- Ägaren av Content Management System är ansvarig för de tekniska aspekterna på webbplatsen.
Den verkliga nackdelen med att hyra är att allt du inte äger kommer att vara oöverlåtbart. Om det inte är överförbart, kan det då verkligen betraktas som en besparing att hyra den proprietära programvaran? Trots allt, detta är inte en kontorsyta, en bil eller annan påtaglig egendom – det definierar bokstavligen vem du är online för allmänheten, sökmotorerna som indexerar webbplatsen och så vidare. Därför är det avgörande för småföretagaren att förstå:
- Vad är överförbart
- Det som inte är överförbart
- Vad kan exporteras från de icke-överförbara komponenterna, och
- Hur levereras materialet (dvs vilka format)
Fullständig uthyrning av en webbplats, inklusive all data, textinnehåll och foton, är sällsynt, men det händer. Med det menar vi att webbplatsens CMS-ägare inte erbjuder en bekväm eller prisvärd metod för företaget att exportera något – inklusive data, text och bilder – även om allt material ägs enligt kontraktet av kunden. Detta tvingar företaget till den tidigare webbplatsen helt, använd en tredjepartstjänst för att fånga upp vilket material de kan, eller manuellt kopiera och klistra in allt på den nya webbplatsen.
Att äga en webbplats – du kan få allt.
Att äga en webbutik är praktiskt, du har full kontroll över innehållet och kan flytta den vart du vill.
Men kom ihåg att fullständigt ägande av en webbplats är omöjligt. Generellt sett, om någon tredjepartsorganisation sätter ihop din webbplats, så är någon komponent eller material tillhörande antingen den organisationen eller någon annan. Anledningen till detta är enkel:
Det är praktiskt taget omöjligt för en webbdesigner att erbjuda ett äkta CMS-ägandealternativ till småföretagaren till ett överkomligt pris på grund av de ständigt utvecklande standarderna för webbutveckling och marknadsföringsstandarder och behovet av att licensiera teknik för att hålla sig uppdaterad med dessa standarder.
Så, för denna diskussions syften, bör man överväga att hyra kontra att äga en webbplats baserat på hur lätt den övergripande överförbarheten av CMS och data, text och bilder på webbplatsen är.
Att hyra kontra att äga en webbplats betyder ofta: Hur mycket av din företagswebbplats äger du?
Det är sannolikt mindre än du tror och kontrakten du skriver under gör det inte alltid lätt att ta reda på, även om du har erfarenhet av att läsa “finstilt”. Det är viktigt för småföretag att veta vad de betalar för när de registrerar sig för tjänster från en leverantör, så om du inte vet är det upp till dig att ta reda på det. Du kanske har ett kraftfullt, lättanvänt CMS, men vad händer med allt det värdet om du vill (eller ännu värre, behöver) överföra till en annan värd?
Snabbutiks kunder är alltid välkomna att kontakta oss med frågor om alla tjänster vi tillhandahåller.

Nivån på ett företags verkliga ägande av en webbplats ligger i hur mycket de förlorar om de överförs till en annan värd.